30 Μαρ 2017

Οδικά Ατυχήματα - Εθνικός Στόχος




Θανάσης Τσιάνος
Πολιτικός Μηχανικός - Συγκοινωνιολόγος Ε.Μ.Π.



  Η καθημερινή γενοκτονία μέσω των οδικών ατυχημάτων, πέραν των δυσβάσταχτων κοινωνικών επιπτώσεων που προκαλεί, αποτελεί εθνική πληγή και έναν από τους σημαντικούς παράγοντες για τη δεινή οικονομική κατάσταση που έχει έρθει η χώρα μας.

  Το κόστος της απώλειας της ανθρώπινης ζωής δεν μπορεί να αποτιμηθεί με κανένα οικονομικό εργαλείο, διότι ο πόνος, η δυστυχία και οι λοιπές ψυχολογικές καταστάσεις, που συνοδεύουν την απώλεια μιας ανθρώπινης ζωής δεν αποτιμώνται. Αποτιμώνται όμως οι επιπτώσεις ενός τροχαίου ατυχήματος στην οικονομία ενός κράτους. Στην Ελλάδα το συνολικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια ξεπερνά τα 3 δις ευρώ, ανά έτος (European Road Safety Observatory*, Σ.Ε.Σ.). Συνεπώς τα  οδικά ατυχήματα έχουν κοστίσει στην οικονομία της Ελλάδας (ως ουραγός στην ΕΕ** στον τομέα αυτό), δεκάδες δις ευρώ τις τελευταίες δεκαετίες, χρήματα που θα μπορούσαν να είχαν εξοικονομηθεί ή παραχθεί.

  Η πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων θα μπορούσε να αποτελέσει εξέχουσα επένδυση για το ελληνικό κράτος (πόσο μάλλον μέσω της αποδοτικής αξιοποίησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων). Αρκεί τα χρήματα να "επενδυθούν" και όχι να σπαταληθούν. Να επενδυθούν σε μέτρα και δράσεις κάτω από την ομπρέλα ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου, το οποίο θα ενημερώνεται, θα αξιολογείται και οι αρμόδιοι για την εφαρμογή του θα λογοδοτούν σε τακτά χρονικά διαστήματα.

  Δεν είναι λίγες οι φορές που πολιτικές σκοπιμότητες και οργανωμένα συμφέροντα υπερίσχυσαν της λογικής και των τεκμηριωμένων επιστημονικά προτάσεων. Συχνά γραφειοκρατικές διαδικασίες καθυστερούν ή ακυρώνουν μελέτες και εφαρμογή μέτρων και έργων που θα συνεισέφεραν στην μείωση των οδικών ατυχημάτων. Εγκεκριμένες μελέτες οδικής ασφάλειας (σε οδούς που γίνονται καθημερινά ατυχήματα) παραμένουν στα συρτάρια των υπηρεσιών, πολλές φορές αγνοούνται,  χωρίς να υπάρχει "υποψία" προγραμματισμού για την εφαρμογή τους. Η χώρα μας έχει πληρώσει ακριβά αυτές τις καθυστερήσεις, τις πολυδαίδαλες γραφειοκρατικές διαδικασίες, την ανεπάρκεια του κρατικού μηχανισμού, τις θεωρητικές προσεγγίσεις (από ειδήμονες και μη)  και τις αποσπασματικές δράσεις που δεν φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.  

  Το παρελθόν μας έχει διδάξει ότι όταν ένας στόχος γίνεται εθνικός ( τέτοιος που να μπορεί να ενώσει τους έλληνες και όχι να τους διχάσει) τότε ναι, μπορούμε να τα καταφέρουμε. Ως νέος μηχανικός τότε, συμμετείχα στην εκπόνηση των κυκλοφοριακών μελετών για τους ολυμπιακούς αγώνες. Κατά την προετοιμασία των ολυμπιακών αγώνων, πέρα από τις όποιες σπατάλες γίνανε (και αν έπρεπε η Ελλάδα να  διοργανώσει ολυμπιακούς αγώνες ή όχι) εντύπωση μου έκανε η άψογη και πρωτοφανής συνεργασία  υπουργείων, δήμων, δημόσιων οργανισμών, τεχνικών υπηρεσιών, βρίσκοντας τρόπους να παρακάμψουν οποιαδήποτε εμπόδια υπήρχαν. Τότε υπήρχε ισχυρή πολιτική βούληση, οργανωτική δομή και αμέριστη υποστήριξη από τις κρατικές υπηρεσίες αλλά και από τους έλληνες πολίτες (εθελοντισμός, πειθαρχεία στα μέτρα κτλ.). Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πειθαρχία των Ελλήνων οδηγών  στην απαγόρευση κυκλοφορίας στις ολυμπιακές λωρίδες κατά μήκος βασικών οδικών αξόνων της Αττικής. Η διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων ήταν τότε για τους έλληνες Εθνικό θέμα. Το πιστέψαμε, ενωθήκαμε και τα καταφέραμε.  Ένα τέτοιο στόχο πρέπει να νιώσουμε ότι υπηρετούμε όλοι μας για την μείωση των ατυχημάτων, και κατ' επέκταση για την έξοδο από την κοινωνική κρίση -  ο καθένας από το πόστο του.


* Το Παρατηρητήριο για την Ασφάλεια των Δρόμων (European Road Safety Observatory) εκτιμά το κόστος των τροχαίων ατυχημάτων ανά χώρα της ευρωπαϊκής ένωσης. Συγκεκριμένα για την Ελλάδα, η εκτίμηση του κόστους που προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα είναι 1,5 εκατ. για τα θανατηφόρα, 198.400,00 ευρώ με βαριά τραυματίες και 15.100 ευρώ,  με ελαφρά τραυματίες.

** Από το 2009, έτος έναρξης της κρίσης έως το 2015, υπήρξε σημαντική μείωση των οδικών ατυχημάτων η οποία όμως λίγο οφείλεται σε ενέργειες του κράτους ή σε συμμόρφωση των οδηγών. Οφείλεται κυρίως στη σημαντική μείωση των μετακινήσεων και στη μείωση των συνολικών οχηματοχιλιομέτρων που επέφερε η κρίση, η αύξηση της ανεργίας, η μείωση της αγοραστικής δύναμης και η αύξηση της βενζίνης. Παρόλο αυτά ο αριθμός των οδικών ατυχημάτων παραμένει σε υψηλά επίπεδα και αν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, εκφράζονται φόβοι για αύξηση τους(ιδιαίτερα όταν η χώρα επανέλθει σε καλύτερη οικονομική κατάσταση).

1 σχόλιο:

  1. Ενδιαφερον, λιτό άρθρο, επίκαιρο τις μέρες αυτές αλλά και με ιδέες για γενικότερη εφαρμογή

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλιά σας ...

Περισσότερα...

αναζήτηση


ενημέρωση με email

προσθέστε το email σας
για να λαμβάνετε ενημερώσεις
των νέων αναρτήσεων