3 Οκτ 2016

Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ

Δημήτρης Μαϊντάς
πυρηνικός γιατρός 
τ. καθηγητής Βιοφυσικής 
της Ιατρικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Lyon1 της Λυών

  Ο καθένας ατενίζει προς ένα θεό, δεν επέλεξε παρά αυτόν που λατρεύεται εκεί που γεννήθηκε ή από αυτούς που γεννήθηκε και εκείνοι νωρίτερα κάναν το ίδιο. Έχει την ανάγκη, όταν βρίσκεται μπροστά σε προβλήματα που τον ξεπερνούν ή νομίζει μπροστά στη δυσκολία, ότι τον ξεπερνούν, να επικαλείται το θείο. Το κενό των γνώσεών του για ό,τι τον περιβάλλει τον αναγκάζει να προσφύγει προς μια θεϊκή δύναμη, που άλλοτε τον οδηγεί στο καλό και άλλοτε στη μισαλλοδοξία, το κακό και την καταστροφή. Εν προκειμένω, είναι περισσότερο οι εκκλησιαστικές εκφάνσεις των λειτουργιών των θρησκειών, που από πλάνη σε πλάνη αναπαράγουν στερεότυπα, κενολογίες, που παραβλέπουν τις πραγματικές εσωτερικές πνευματικές ανάγκες του ανθρώπου, της προόδου και ανέλιξής του. Πρέπει πολύ σοβαρά να σταθούμε μπροστά στο τι γέννησαν οι θρησκείες στο στάδιο του φονταμενταλισμού τους.

  Ειδικότερα, για μας  τους Έλληνες, προέχει να δούμε με καθαρό μυαλό τις αναλαμπές του αρχαίου πολιτισμού, την υποχώρηση του μπροστά στο θρησκευτικό ή, για να κυριολεκτούμε, στο εκκλησιαστικό μένος. Να  αναλογισθούμε ότι τότε οι Έλληνες ούτε αυτό το όνομά τους δε μπορούσαν να φέρουν και ονομάσθηκαν ρωμιοί. Ότι ο Ιουλιανός, μεγάλος και με μεγάλη μόρφωση Ρωμαίος αυτοκράτορας, προσπάθησε να διασώσει το αρχαίο Ελληνικό πνεύμα και έγινε για την εκκλησία αποστάτης, ενώ δέχτηκε σκληρές επιθέσεις γι’ αυτό από το συμμαθητή του στην Ακαδημία του Πλάτωνος Γρηγόριο από τη  Ναζιανζό.  Ότι ο αυτοκράτορας και Άγιος και Μέγας Θεοδόσιος  κατέστρεφε ότι είχε σχέση με την αρχαία Ελληνική γνώση θεωρώντας το ειδωλολατρικό.  Ότι ο Ιουστινιανός έκλεισε την Ακαδημία του Πλάτωνα.  Αυτά όμως δεν θα πρέπει να μας αποτρέψουν από το  να αξιολογήσουμε σωστά το έργο των φωτισμένων εκκλησιαστικών λειτουργών, από τα ανώτερα κλιμάκια μέχρι τα πιο απλά, όπως ο Παπατρέχας του Κοραή.

  Αυτά θα μπορέσουν να δώσουν τα κλειδιά για να διαμορφώσουμε μια καλύτερη αντίληψη για το ποιοί είναι οι Έλληνες, να προσδιορίσουν τα ιστορικά και πολιτισμικά τους όρια, την ταυτότητα τους και τη σχέση του Ελληνικού πολιτισμού με το χριστιανισμό.

  Αυτά όμως πρέπει να οδηγήσουν την εκκλησία μας  και τους θεολόγους μας σε αναπροσαρμογές και αποκατάσταση της αλήθειας, με βάση επιστημονικά δεδομένα, σε εκσυγχρονισμό, που είναι απαραίτητος για να έχει πειστικό λόγο στο σύγχρονο άνθρωπο.

  Και τέλος την πολιτεία με περίσσεια προσοχή να προσεγγίσει το θέμα, που δεν πρέπει βιαστικά να αποτελέσει ένα άλλο μέτωπο, αλλά και να μην αδρανήσει για σοβαρή προετοιμασία της αναμόρφωσης της παιδείας, που δεν μπορεί να αρχίσει από το μάθημα των θρησκευτικών.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας ...

Περισσότερα...

αναζήτηση


ενημέρωση με email

προσθέστε το email σας
για να λαμβάνετε ενημερώσεις
των νέων αναρτήσεων