22 Απρ 2016

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ «ΚΙΝΗΣΗΣ ΤΩΝ 100…» ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ



  Από τη συζήτηση για την αναγέννηση του πολιτικού συστήματος που έγινε στην Παλαιά Βουλή κατά την παρουσίαση του βιβλίου του  Γ. Σούρλα «Για ένα νέο πολιτικό σύστημα» με πρωτοβουλία της «Κίνησης των 100…», προέκυψε ότι επιτακτική προβάλλει η ανάγκη:
  • Να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την αναθεώρηση του Συντάγματος.
  • Να αποφασιστούν άμεσα ρυθμίσεις που θα συμβάλλουν στην αναγέννηση του πολιτικού συστήματος και δεν προϋποθέτουν προηγουμένη αναθεώρηση  του ισχύοντος Συντάγματος.

ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ – ΥΠΟΥΡΓΟΥ

  Με το ισχύον καθεστώς, που ο βουλευτής μπορεί να αναλαμβάνει και καθήκοντα υπουργού, προκύπτουν σοβαρά θεσμικά και λειτουργικά ζητήματα:
  • Καταργείται η διάκριση των εξουσιών, αφού το ίδιο πρόσωπο συμμετέχει παράλληλα στην εκτελεστική και στη νομοθετική εξουσία.
  • Διαταράσσεται η επιβαλλόμενη ισορροπία μεταξύ των εξουσιών, αφού με την υπουργοποίηση βουλευτών αποδυναμώνεται η νομοθετική εξουσία.
  • Το ενδιαφέρον του υπουργού-βουλευτή εστιάζεται συνήθως στην εκλογική του περιφέρεια και στους ψηφοφόρους του, ιδιαίτερα μάλιστα όταν επιδιώκει την επανεκλογή του. Αυτό όμως αποβαίνει εις βάρος των συμφερόντων των άλλων πολιτών και της Επικράτειας.
  • Οι κυβερνητικοί βουλευτές στην εκλογική τους περιφέρεια, όταν υπάρχει από την ίδια περιφέρεια και υπουργός, βρίσκονται σε πολύ μειονεκτική θέση, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην άσκηση των κοινοβουλευτικών τους καθηκόντων και αλλοιώνει την αξιοκρατική κρίση των εκλογέων.
  • Προκύπτουν προβλήματα συνοχής της κοινοβουλευτικής ομάδος του κυβερνώντος κόμματος, με δυσμενείς επιπτώσεις στην άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής.

  Όλοι αυτοί, αλλά και άλλοι παράγοντες, συνηγορούν στο να θεσμοθετηθεί το ασυμβίβαστο βουλευτή-υπουργού, για το οποίο δεν χρειάζεται ούτε συνταγματική αναθεώρηση, αλλά μόνο νόμος.
Συγκεκριμένα, πρέπει:
  • Οι βουλευτές να μπορούν να αναλαμβάνουν υπουργικά αξιώματα με την απαραίτητη προϋπόθεση ότι θα παραιτούνται προηγουμένως του βουλευτικού αξιώματος.
  • Όποιος κατέχει θέση υπουργού να μην μπορεί να είναι υποψήφιος στις επόμενες εκλογές, για να αποφευχθεί το σύνηθες φαινόμενο να στεγάζει στο υπουργείο του  και το πολιτικό του γραφείο την προετοιμασία της  επανεκλογής του.

ΚΑΤΑΤΜΗΣΗ ΜΕΓΑΛΩΝ ΕΚΛΟΓΙΚΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ

  Για να διαμορφωθούν συνθήκες που θα παρέχουν τις ίδιες δυνατότητες σε όλους τους υποψηφίους βουλευτές στις εκλογικές αναμετρήσεις,

  για να αποκλειστούν οι μηχανισμοί, τα οικονομικά συμφέροντα και τα Μ.Μ.Ε., που ευνοούν ορισμένους,

  για να υπάρξει ουσιαστική γνήσια εκπροσώπηση των πολιτών, πρέπει να γίνει κατάτμηση των μεγάλων περιφερειών, όπως είναι η Β’ Αθηνών με 44 έδρες, Αττικής με 15 και Α’ Θεσσαλονίκης με 16 και άλλες.

ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ

  Το «πόθεν έσχες» των βουλευτών και των υποψηφίων Βουλευτών καθώς και τα οικονομικά των κομμάτων, πρέπει να ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που παρέχει τις απαραίτητες εγγυήσεις ουσιαστικού ελέγχου.

  Από την ψήφιση του νόμου 4351/1964 «Περί προστασίας της τιμής του πολιτικού κόσμου»  μέχρι σήμερα έχουν γίνει 21 τροποποιήσεις του και παρά ταύτα δεν κρίνεται αξιόπιστος και αδιάβλητος ο σχετικός έλεγχος.

  Το γεγονός και μόνο ότι στην Επιτροπή Ελέγχου συμμετέχουν βουλευτές, δηλαδή έχουμε το μοναδικό παράδοξο φαινόμενο οι ελέγχοντες να είναι και ελεγχόμενοι, καθιστά τη διαδικασία αν όχι πλήρως διαβλητή τουλάχιστον ανίκανη να πείσει για την αντικειμενικότητά της.

ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

  Η  Πολιτεία πρέπει να αποκτήσει ένα σταθερό και μόνιμο εκλογικό σύστημα, που να υπηρετεί τη Δημοκρατία και όχι να θεσπίζεται ενόψει των προσεχών εκλογών με συνεχείς αλλαγές και προσαρμογές στα μέτρα της εκάστοτε κυβερνητικής πλειοψηφίας.

  Μέχρις ότου  όμως υλοποιηθεί αυτό με την αναθεώρηση του Συντάγματος,  επιβάλλεται η όποια μεταβολή του ισχύοντος νόμου, για την οποία απαιτείται πλειοψηφία των 200 βουλευτών, να γίνεται στην αρχή της κοινοβουλευτικής περιόδου.

ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΩΝ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ

  Το Σύνταγμα αναφέρει ότι «Ο αριθμός των βουλευτών ορίζεται με νόμο, δεν μπορεί όμως να είναι μικρότερος από 200 και μεγαλύτερος από 300» (αρ. 51 παρ.1.).

  Η μείωση του αριθμού των βουλευτών  θα έπρεπε να είχε αποφασιστεί ταυτόχρονα με την κατάργηση - συγχώνευση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων υπηρεσιών. Με το ίδιο σκεπτικό λειτουργικού και οικονομικού οφέλους.

  Άλλωστε,  αν ανατρέξουμε στον ευρωπαϊκό χώρο, θα δούμε ότι η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο αριθμό βουλευτών, ανάλογα με τον πληθυσμό των κατοίκων.
  • Στη Γαλλία αντιστοιχεί ένας βουλευτής σε 180.000 κατοίκους –πολίτες.
  • Στη Γερμανία αντιστοιχεί  ένας βουλευτής σε 137.000 κατοίκους –πολίτες.
  • Στην Ελλάδα αντιστοιχεί  ένας βουλευτής σε μόλις 37.000 κατοίκους –πολίτες.
  Πρέπει να σημειωθεί ότι η Ολλανδία, με 16.000.000 πληθυσμό, έχει 150  βουλευτές.

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ

  Η διαφάνεια παρέχει τη δυνατότητα γνωστοποίησης των πάντων στους πάντες, σχετικά με τη λειτουργία του κράτους, σε όλα τα επίπεδα διοίκησης, δαπανών κ.λπ. σε όλους τους χώρους εξουσίας.

  • Αποτελεί προϋπόθεση  της Δημοκρατίας και της ισονομίας.
  • Είναι παράγοντας εγγύησης για την ουσιαστική λειτουργία της Δημοκρατίας, και αποτελεί θεμελιώδες πολιτικό και κοινωνικό αίτημα,
  • Αποτελεί προϋπόθεση του κράτους Δικαίου, της νομιμότητας και της έντιμης και ανιδιοτελούς άσκησης εξουσίας. 
  • Είναι απαραίτητη προϋπόθεση διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος, η οποία πρέπει να διέπει το σύνολο του δημόσιου βίου.

  Με τη διαφάνεια μπορούν:
  • Να αποκαλυφθούν και να αντιμετωπιστούν φαινόμενα και δραστηριότητες, που κινούνται στο διάκενο της έννομης τάξης και διευκολύνονται από την ασάφεια ή την ανεπαρκή αντιμετώπιση από το νόμο,
  • Να προληφθούν φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής, που διασπούν την κοινωνική συνοχή, καλλιεργούν την ασυδοσία, πλήττουν την κοινωνική δικαιοσύνη και οδηγούν στην ηθική και την κοινωνική κατάπτωση.
  Συνεπώς, όταν η διαφάνεια διαδραματίζει  καθοριστικό ρόλο για τη λειτουργία της Δημοκρατίας, είναι προφανές ότι χρειάζεται ένας φορέας που να λειτουργεί πέρα και πάνω από το κυβερνητικό πλαίσιο, δηλαδή μια όντως ανεξάρτητη αρχή.



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας ...

Περισσότερα...

αρχείο

αναζήτηση


ενημέρωση με email

προσθέστε το email σας
για να λαμβάνετε ενημερώσεις
των νέων αναρτήσεων