19 Απρ 2016

Για την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης

Δημήτρης Γαρούφας
δικηγόρος, π. πρόεδρος του Δικηγ. Συλλ. Θεσ/κης



      Έγινε πριν μερικές μέρες συζήτηση  στη Βουλή για την Δικαιοσύνη με κατηγορίες εκατέρωθεν ότι γίνονταν και γίνονται παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη κι’ ότι με κυβερνητικές παρεμβάσεις ναρκοθετείται η ανεξαρτησία της.

      Το έργο αυτό το έχουμε ξαναδεί γιατί έχει παιχθεί πολλές φορές. Με το Σύνταγμα του 1975 στο άρθρο 90 προβλέπεται ότι η ηγεσία της Δικαιοσύνης ορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, δηλαδή από την εκάστοτε κυβέρνηση, την εκτελεστική εξουσία. Αυτό θεωρήθηκε ότι δημιουργεί ομφάλιο λώρο μεταξύ εκτελεστικής εξουσίας και δικαστικής  κι΄ ότι η εκάστοτε κυβέρνηση επιλέγοντας την ηγεσία της Δικαιοσύνης επεμβαίνει και ασκεί έλεγχο    καταργώντας την διάκριση των εξουσιών. Το ΠΑΣΟΚ ως αντιπολίτευση από το 1974 κατηγορούσε συστηματικά την τότε κυβέρνηση της Ν.Δ ότι παραβίαζε την επετηρίδα κι΄ έκανε κομματικές επιλογές στην ηγεσία της Δικαιοσύνης. Όταν το ΠΑΣΟΚ έγινε κυβέρνηση το 1981  ξέχασε όσα έλεγε και συνέχισε την ίδια τακτική κι΄ αυτό συνεχίστηκε σε όλη τη διάρκεια της μεταπολίτευση από όλα τα κόμματα που άσκησαν η συνάσκησαν εξουσία.

     Οι δικηγόροι, και γενικότερα ο νομικός κόσμος, βλέποντας  τις εκατέρωθεν υποκριτικές κατηγορίες που μείωναν το κύρος της Δικαιοσύνης σταθερά επί 40 χρόνια ζητούν αλλαγή του  τρόπου επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης ζητώντας αυτή να εκλέγεται από ειδικό εκλεκτορικό σώμα αποτελούμενο από την Ολομέλεια του οικείου δικαστηρίου, τρεις εκπροσώπους  των τριών μεγαλυτέρων δικηγορικών συλλόγων και τρεις εκπροσώπους των τριών Νομικών Σχολών της χώρας. Στην διαδικασία της τελευταίας Συνταγματικής αναθεώρησης που ολοκληρώθηκε τον Μάϊο του 2008, ως πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (ως εκ τούτου μέλος του Προεδρείου της ολομέλειας προέδρων δικηγορικών συλλόγων) συμμετείχα στις συζητήσεις που είχαμε με τους ηγέτες των κομμάτων ζητώντας αναθεώρηση του άρθρου 90 του Συντάγματος και πρόβλεψη εκλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από ειδικό εκλεκτορικό σώμα. Επισημάναμε ότι το υφιστάμενο σύστημα έχει κατηγορηθεί από όλα τα κόμματα (όταν βρίσκονται στην αντιπολίτευση) ότι επιτρέπει επέμβαση και έλεγχο της δικαστικής εξουσίας από την εκτελεστική κι΄ ότι για να διαφυλαχθεί το κύρος της Δικαιοσύνης πρέπει να αλλάξει.

      Τα πολιτικά μας κόμματα όμως λειτουργούν υποκριτικά κι΄ έτσι ενώ όλα έχουν κατηγορήσει το υφιστάμενο σύστημα όταν ήρθε η ώρα να το αλλάξουν δεν το άλλαξαν. Γι΄ αυτό οι εκατέρωθεν κατηγορίες σε αυτό το θέμα δεν πείθουν κανένα γιατί αν ήθελαν να μην υπάρχει ομφάλιος λώρος μεταξύ εκτελεστικής και δικαστικής εξουσίας μπορούσαν  στις αναθεωρήσεις του Συντάγματος που έγιναν να έχουν αλλάξει το σύστημα επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης αλλά δεν το έκαναν γιατί όλα τα κόμματα εξουσίας θέλουν να μπορούν να επιλέγουν την ηγεσία  της Δικαιοσύνης. Αν θέλουν να μην υπάρχει ομφάλιος λώρος μεταξύ εκτελεστικής εξουσίας και δικαστικής θα πρέπει στην επόμενη Συνταγματική αναθεώρηση μεταξύ άλλων αλλαγών να αλλάξει και ο τρόπος επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν.

     Το πλέον ανησυχητικό όμως είναι το γεγονός ότι αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια με πρόταση της  κυβέρνησης το Κοινοβούλιο μας  ψήφισε τροπολογίες που συνιστούσαν ωμή επέμβαση στο έργο της δικαιοσύνης  αποποινικοποιώντας αδικήματα κλπ. για να ευνοήσουν συγκεκριμένα συμφέροντα και πρόσωπα. Μέσα στον ορυμαγδό των εκατέρωθεν καταγγελιών δεν αξιολογήθηκε η βαρύτητα του γεγονότος, ότι δηλαδή το Ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε τροπολογίες που οδηγούσαν στην ατιμωρησία για συγκεκριμένα αδικήματα συγκεκριμένων ατόμων. Είναι κι΄ αυτό φαινόμενο της γενικότερης απαξίωσης των θεσμών που με ευθύνη αυτών που τους υπηρετούν μειώνεται το κύρος τους  στη συνείδηση του πολίτη, ενισχύονται αντανακλαστικά ακραίες πολιτικές δυνάμεις  και   δημιουργούνται κίνδυνοι και για την σωστή λειτουργία του πολιτεύματος.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας ...

Περισσότερα...

αρχείο

αναζήτηση


ενημέρωση με email

προσθέστε το email σας
για να λαμβάνετε ενημερώσεις
των νέων αναρτήσεων