30 Μαρ 2016

Ομιλία Ανδρέα Λοβέρδου





κοινοβουλευτικού εκπροσώπου ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ,ΠΑΣΟΚ/ΔΗΜΑΡ
στην παρουσίαση βιβλίου του κ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΟΥΡΛΑ, 
με τίτλο "ΓΙΑ ΕΝΑ ΝΕΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ", έκδ. Α.Α.ΛΙΒΑΝΗ,2016




Κυρίες και κύριοι,

Θέλω να ευχαριστήσω τον συγγραφέα, διακεκριμένο έλληνα πολιτικό, αλλά και τις εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ, για την τιμητική τους πρόταση να συμπαρουσιάσω την παρούσα συγγραφική εργασία, πρόταση την οποία αποδέχτηκα με πολλή μεγάλη χαρά.

Ο συγγραφέας καταγράφει τα κρίσιμα πεδία για την καταπολέμηση της διαφθοράς και διατυπώνει σημαντικές προτάσεις για την επιτυχή έκβαση αυτής της μάχης, στο πλαίσιο ενός σχεδίου, που το αποκαλεί «ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ». Από τα θέματα και τις σχετικές προτάσεις οι περισσότερες σχετίζονται και προϋποθέτουν την αναθεώρηση του Συντάγματος και την αλλαγή των νόμων. Από αυτές επιλέγω να σχολιάσω τρεις προτάσεις με τις οποίες συμφωνώ, και μάλιστα απολύτως, και μία ως προς την οποία έχω επιφυλάξεις.

Εισαγωγικώς, ωστόσο, θέλω να τονίσω, μεταφέροντάς σας μια σκέψη του αείμνηστου Δ. Θ. Τσάτσου, πως κάθε συνταγματική ή νομοθετική διάταξη εφαρμόζεται διαφορετικά σε χώρες των οποίων οι πολίτες αμέσως μετά τη θέσπισή της προετοιμάζονται για την εφαρμογή της και πολύ διαφορετικά σε χώρες, όπως η Ελλάδα, των οποίων οι πολίτες σκαρφίζονται τρόπους παραβίασής της. Κι αυτό ισχύει, βέβαια, αγαπητέ κ. Γ. Σούρλα και για τις διατάξεις που θα προκύψουν από τυχούσα υιοθέτηση των  προτάσεων σας. Κι έτσι, κυρίες και κύριοι, προκειμένου να αποφευχθούν οι παραβιάσεις των νομικών διατάξεων, νομοθετούνται εγγυήσεις τήρησής τους, που δημιουργούν δέσμες γραφειοκρατίας και διαφθοράς. Διότι για να συντελεστεί και η απλούστερη δραστηριότητα, ορθώνονται  μπρος τον πολίτη τεράστια και χρονοβόρα εμπόδια, που υπερβαίνονται αποτελεσματικά και γρήγορα δυστυχώς μόνο μέσα από μηχανισμούς διαφθοράς.

Ι. Οι προτάσεις του Γ. Σούρλα με τις οποίες συμφωνώ:

α. Η ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου. Έχουμε καθυστερήσει να αναθεωρήσουμε το άρθρο 100 του Συντάγματος, περί Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου, γιατί η ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου προϋποθέτει την αναθεώρηση του άρθρου αυτού, είτε μερικώς, είτε ολικώς με την κατάργηση του Α.Ε.Δ. και τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων του, που δεν αφορούν τον έλεγχο της συνταγματικότητας των νόμων. Η ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου θα συμβάλει τόσο στην επιτάχυνση τη απόδοσης Δικαιοσύνης, μέσω του προληπτικού και του κατασταλτικού ελέγχου συνταγματικότητας, όσο και στον έλεγχο πράξεων της κυβέρνησης, που σήμερα είναι απολύτως ελεύθερες και ασκούνται συχνά μέσω της ωμής παραβίασης του Συντάγματος. Θα πρέπει να αρχίσει να μας απασχολεί τί τύπου Δικαστήριο θα είναι αυτό, σε σχέση με τα υπάρχοντα διεθνώς πρότυπα, αλλά και για τις ιδιότητες και τα προαπαιτούμενα που πρέπει να έχουν οι δικαστές του.

β. Βουλευτικές εκλογές κάθε τέσσερα χρόνια. Η πρόταση αυτή του κ. Σούρλα, που βρίσκει σύμφωνους πολλούς μεταρρυθμιστές πολιτικούς, όταν γίνει δεκτή και συμπληρωθεί το άρθρο 53 του Συντάγματος και εξαλειφθεί το άρθρο 41 παρ. 2, θα αποτελέσει το αποτελεσματικό αντίμετρο στο λαϊκισμό, τις πελατειακές σχέσεις και τη φαυλότητα. Οι υπηρεσίες που θα παράσχουν στο λαό και στη χώρα οι Βουλευτές που θα ψηφίσουν αυτή τη συνταγματική αλλαγή θα είναι ανεκτίμητες. Αρκεί να ειπωθεί, πως η Ελλάδα θα είχε αποφύγει τα τρία μνημόνια και θα είχε βγει από το πρώτο, αν δεν υπήρχε ο θεσμός της πρόωρης διάλυσης της Βουλής. Αρκεί, όπως και στη Σουηδία, να προβλεφτεί πως αν λόγω ανωτέρας βίας γίνουν πρόωρες εκλογές, τότε αυτές αφορούν το υπόλοιπο της θητείας της προώρως διαλυομένης Βουλής. Και ως εκ περισσού η υπενθύμιση, πως για να εφαρμοστεί αυτή η νέα συνταγματική διάταξη, πρέπει να εξαλειφθεί από τη διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, η διάλυση της Βουλής επί μη εκλογής.

γ. Η αναθεώρηση του Συντάγματος και η αλλαγή του νόμου περί ευθύνης των Υπουργών. Το 2006 με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και άλλους δέκα συναδέλφους πήραμε την ευθύνη να σηκώσουμε στην πλάτη μας αυτή την πρόταση, αλλά μείναμε μόνο δώδεκα. Κόμματα και Βουλευτές αρνήθηκαν την υπογραφή τους. Πρέπει, βέβαια, να συζητηθεί με τί θα αντικατασταθεί η σημερινή ρύθμιση. Οι υποθέσεις που φθάνουν κάθε μέρα στη Βουλή λόγω μηνυτήριων αναφορών που αφορούν Υπουργούς είναι τόσο πολλές, και τις περισσότερες φορές κακόηχες και σε ένα μη εξοικειωμένο, πολιτικό και νομικό αυτί. Η αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος είναι εύκολη από πλευράς κοινοβουλευτικών πλειοψηφιών, αλλά πολύ δύσκολη σχετικά με το νέο θεσμό που θα προκύψει. Υπουργοί που καθημερινά θα στέλνονται στα δικαστήρια, για να τους δικάσουν άνθρωποι που ενδέχεται να έχουν θιγεί από τις αποφάσεις τους, δεν είναι και ό,τι το καλύτερο μπορεί να συμβεί στο ελληνικό πολιτικό σύστημα.

ΙΙ. Η πρόταση του συγγραφέα με την οποία δεν συμφωνώ:

Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό. Ο δυισμός της εκτελεστικής εξουσίας αποτέλεσε πηγή κυβερνητικής αστάθειας για όλες τις χώρες της Ευρώπης, εκτός από επτά, όπου όμως ο μέσος όρος παραμονής μιας κυβέρνησης στην εξουσία, ήταν από ένα έως δύο χρόνια. Για τις υπόλοιπες χώρες τα σχετικά στοιχεία είναι πραγματικά ανατριχιαστικά. Κυβερνήσεις με μέσο όρο διακυβέρνησης λίγους μόνο μήνες. Όλα αυτά προ, ή και κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου. Η κατάσταση αυτή οδήγησε στον εξορθολογισμό του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος, ή στη δημιουργία ενός νέου πολιτεύματος, του ημιπροεδρικού. Στην Ελλάδα την καταστροφική λειτουργία του δυισμού της εκτελεστικής εξουσίας, μας την έχει σμιλεύσει ανάγλυφα ο εθνικός διχασμός 1915-1922. Κι από την πλευρά της κυβερνητικής  αστάθειας, αρκεί να σημειωθεί, πως τη δεκαετία 1926-1936 ο μέσος όρος παραμονής των κυβερνήσεων στην εξουσία ήταν 7 περίπου μήνες. Τέλος, η κρίση διδάσκει πως τα δύσκολα ποτέ στη ζωή δεν περνούν ανεπιστρεπτί. Δεν διανοούμαι στην παρούσα κρίση, η μία πλευρά της εκτελεστικής εξουσίας να αντιστρατευόταν την άλλη. Κι όταν μάλιστα και τα δυο ανώτατα όργανα της εκτελεστικής εξουσίας έχουν την ίδια πηγή νομιμοποίησης, δηλαδή τον λαό, τότε η πολιτική κρίση που θα μετατρέπεται και σε πολιτειακή θα είναι συχνό φαινόμενο. Οπωσδήποτε κάποιες αρμοδιότητες που αφαιρέθηκαν από τον Πρόεδρο με την αναθεώρηση του 1986 πρέπει να του δοθούν εκ νέου, αλλά λέω "όχι" στην άμεση εκλογή του. Κι ακόμη, η ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου, περιορίζει εξ ορισμού την  παντοκρατορία του Πρωθυπουργού.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας ...

Περισσότερα...

αρχείο

αναζήτηση


ενημέρωση με email

προσθέστε το email σας
για να λαμβάνετε ενημερώσεις
των νέων αναρτήσεων