28 Μαρ 2016

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΩΣ ΘΕΜΕΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

Γεώργιος Σούρλας,
π. Υπουργός, π. Αντιπροέδρος της Βουλής



  Για να καταστεί ένα πολιτικό σύστημα λειτουργικό, βιώσιμο και αποτελεσματικό, για να μπορεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που οι συνθήκες υπαγορεύουν για την πορεία του έθνους και του κοινωνικού συνόλου, πρέπει να υφίσταται ένα κοινωνικό και ηθικό υπόβαθρο. Πρέπει να υπάρχει ένα πλαίσιο αρχών και κατευθύνσεων για τη διάπλαση και ανάδειξη υπευθύνων και ελεύθερων πολιτών, εντός του οποίου να προέχει η καλλιέργεια της ηθικής συνείδησης, το καθήκον, ο σεβασμός στους νόμους και στους θεσμούς.


  Θεμέλιο και αέναη δεξαμενή για τη βιωσιμότητα, τον εκσυγχρονισμό και την αποτελεσματικότητα του πολιτικού συστήματος είναι η παιδεία, είναι η καλλιέργεια ηθικής συνείδησης στους νέους, η διαπαιδαγώγηση για το ήθος στην πολιτική, ο καθορισμός των κανόνων δεοντολογίας που προσδιορίζουν τη συμπεριφορά απέναντι στον εαυτό μας, αλλά και στα άλλα άτομα και τους θεσμούς.

  Φορείς της παιδείας είναι η οικογένεια, το σχολείο, αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον (πνευματικό, πολιτικό, πολιτιστικό). Η οικογένεια είναι το κύτταρο της κοινωνίας, είναι το περιβάλλον, όπου τίθενται οι βάσεις για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου. Εκεί ο άνθρωπος θα δεχθεί τις πρώτες επιδράσεις για τον προσανατολισμό του στις ηθικές αξίες με τα όσα ακούει και βλέπει, ιδιαίτερα από τους γονείς, που αποτελούν τα πρότυπα.

  Επομένως, επιτακτική προβάλλει η ανάγκη η οικογένεια να είναι φορέας αρχών και αξιών, ιδανικών και ανωτέρων συναισθημάτων. Στην οικογένεια τίθενται οι βάσεις συνεργασίας, αλληλεγγύης, κατανόησης και προσφοράς, που θα προσδιορίσουν τη στάση του ατόμου στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

  Δυστυχώς, ο θεσμός της οικογένειας διέρχεται βαθιά κρίση, που φαίνεται όλο και περισσότερο με την πάροδο του χρόνου να επιτείνεται. Τα αίτια είναι γνωστά. Δε χρειάζονται αναλύσεις, που έχουν να κάνουν με τις τυπικές συμβιώσεις των γονιών, τις διαζεύξεις και με περισσότερο υλικές παρά πνευματικές επιδιώξεις.

  Από το σχολείο πρέπει να αρχίσει η διαπαιδαγώγηση, η συγκρότηση ηθικής προσωπικότητας έτσι, ώστε τουλάχιστον αυτοί που καλούνται να υπηρετήσουν το Δημόσιο, αλλά και όλοι οι πολίτες, να προτάσσουν το γενικό συμφέρον έναντι του ατομικού.

  Σε ό,τι αφορά το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον πρέπει να συγκροτήσουμε μια κοινωνία, που να μπορεί να υποδέχεται τους νέους έτσι, ώστε να λειτουργούν σε ένα πλαίσιο αξιών και να δημιουργούν μέσα σε συνθήκες ευνοϊκές για την οικονομική, πολιτιστική και ηθική τους καλλιέργεια· μια κοινωνία, όπου να κυριαρχούν ο διάλογος, η κριτική, η συνεργασία, η αλληλεγγύη, το δίκαιο, υψηλές αρχές και αξίες.

  Σε μια εποχή, που οι αόρατοι εξουσιαστές γνωρίζουν ότι μπορούν να προωθήσουν τα σχέδιά τους και τα συμφέροντά τους μέσα από κοινωνίες χωρίς ηθική αντίσταση, με ελαστικότητα στη συνείδηση των πολιτών, με φθορά των συνειδήσεων, αυτή η προσπάθεια ηθικής εξύψωσης της κοινωνίας προβάλλει ως επιτακτική ανάγκη, ιδιαίτερα σήμερα, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της παγκόσμιας, απρόσωπης εξουσίας, που θέλει, και το έχει επιτύχει σε μεγάλο βαθμό, να υποβαθμίσει τις βασικές συνιστώσες λειτουργίας της αστικής δημοκρατίας.

  Γι’ αυτό, επιβάλλεται να θωρακίσουμε τους νέους με ηθικούς κανόνες, αλλά και με πρότυπα εκπαιδευτικών, γονέων και κρατικών λειτουργών, που έμπρακτα να αποδεικνύουν καθημερινά την προσήλωσή τους στο ηθικό και νόμιμο οικοδόμημα του κράτους και της κοινωνίας. Να τους θωρακίσουμε με ηθικές αρετές, δηλαδή με συνεχή άσκηση στο ήθος και στον εθισμό σε ηθικές πράξεις, που δεν είναι έμφυτες μέσα μας, αλλά εμφυτεύονται, καλλιεργούνται και αναπτύσσονται με τη διαπαιδαγώγηση.

  Ο καθένας από εμάς έμπρακτα οφείλει να επιβεβαιώνει αυτόν τον παιδαγωγικό προσανατολισμό με τη στάση του στην προσωπική του ζωή, στην οικογένειά του και στο κοινωνικό περιβάλλον, στις επαγγελματικές του δραστηριότητες.

  Κατεξοχήν όμως αυτό πρέπει να ισχύει για όσους κατέχουν θέσεις ευθύνης στην Πολιτεία, για τους αιρετούς, που εκπροσωπούν τον λαό και το Έθνος, για τους πνευματικούς ταγούς και για όσους διαμορφώνουν την κοινή γνώμη με τα μέσα που διαθέτουν και επηρεάζουν τις εξελίξεις και τη δημόσια και κοινωνική ζωή.



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλιά σας ...

Περισσότερα...

αρχείο

αναζήτηση


ενημέρωση με email

προσθέστε το email σας
για να λαμβάνετε ενημερώσεις
των νέων αναρτήσεων